Kui ma teeksin kokkuvõtte meie ajajärgule omastest soodumustest, üldistaksin need kvantiteedi ehk hulga mõiste alla[1]. Kõikjal domineerib kvaliteeti hukutav paljusus, massivaim. Meie eluterviku – tootmise, poliitika ja hariduse – põhialuseks on kvantiteet, numbrid. Tööline, kes kunagi oma töö põhjalikkuse ja kvaliteedi üle uhkust tundis, on asendunud ajutute, ebakompetentsete automaatonitega, kes toodavad päratul hulgal väärtusetuid, ülejäänud inimsoole üldjoontes kahjulikke, asju. Selmet pakkuda elumugavustele ja rahule lisaväärtust, on kvantiteet inimese koormat üksnes suurendanud.
Poliitikas
loebki vaid kvantiteet. Proportsioonis kvantiteedi kasvuga upuvad ideaalid,
õiglus ja ausus täiel määral numbrimassiivide sohu. Mitmesugused parteid
püüavad teineteist kelmuses, pettuses, riukalikkuses ja hämarates
mahhinatsioonides üle trumbata, olles veendunud, et võitjale saab osaks enamuse
aplaus. See ongi ainus jumal – Edu. On ebaoluline, et kohutavaid lõivusid
maksavad sealjuures inimeste iseloomud. Selle kurva fakti kinnitamiseks ei
pruugigi meil tõendeid kaugelt otsida.
Kui
antud partei kuriteod sedavõrd jultunuks muutusid, et neid ka pime märkas, ei
pidanud nad tegema muud kui sabarakud kokku koguma ja üleolek oligi tagatud.
Seega needsamad sadu kordi tüssatud, reedetud ja solvatud ohvrid otsustasid mitte
võitja kahjuks, vaid kasuks. Hämmeldunud vähemus küsis, et kuidas küll saab
enamus reeta ameerikaliku vabaduse traditsioonid? Kus küll oli selle enamuse
otsustamis- ja arutlemisoskus? Selles aga asi just ongi: enamus ei arutle, selleks
puudub taiplikkus. Puuduva omapära ja moraalse julguseta on enamus oma tuleviku
alati teiste kätte usaldanud. Kestvaks vastutuseks võimetuna on enamus oma
liidreid saatnud isegi teekonnal hävingusse. Dr. Stockmanil[2]
oli õigus: „tõe ja õigluse kõige ohtlikumad vaenlased meie seas on üksmeelne enamus,
see neetud üksmeelne enamus.“ Ambitsiooni ja ettevõtlikkuseta üksmeelne mass ei
vihka midagi rohkem kui innovatsiooni. Uuendajat, uue tõe pioneeri, on alati
vaenatud, hukka mõistetud ja taga kiusatud.
Meie
aja kõigi poliitikute, sealhulgas ka sotsialistide hulgas on sagedalt korduvaks
loosungiks, et meie ajastu on individualismi, vähemuse, ajastu. Nii mõelda
võivad aga ainult need, kes sügavused pealispinna all kompamata jätavad. Kas
pole mitte vähemus see, kes maailma rikkused kokku on kuhjanud? Kas pole nad
mitte isandad, absoluutsed kuningad omas situatsioonis? Kuid nende edu ei põrku
mitte individualismist, vaid inertsist, arast õelusest, massi täielikust
allutamisest. Mass just tahabki, et teda domineeritakse, juhitakse, sunnitakse.
Individualismil, seevastu, pole inimajaloo jooksul kordagi olnud vähimalgi
määral võimalust eneseväljenduseks ja enese normaalsel ja tervislikul moel
maksmapanekuks.
Inimesed,
kelle õpi- ja loomevõime on ajaga kulunud, lükkavad igapäevaselt seina vastu
nii pedagooge, keda juhib puhtsüdamlik eesmärk, omanäoliste ideedega kunstnikke
ja suleseppi, iseseisvaid teadlasi või avastajaid, kui ka kompromiteerimatuid
sotsiaalse muutuse pioneere.
Ferreri-tüüpi[3]
pedagooge ei sallita kusagil, samas kui eelseeditud toidu dietolooge, à la professoreid Eliotti ja Bulterit,
saadab edu tühisuste, automaatonite ajastu põlistajatena. Kirjandus- ja
draamakunstimaailmas on Humphrey Wards ja Clyde Fitches masside iidoleiks,
samas kui vähesed teavad või oskavad hinnata Emersoni, Thoreau, Withmani,
Ibseni, Hauptmani, Butler Yeatsi või Stephen Phillipsi kaunidust ja geeniust. Nad
on kui üksiklased eraktähed, kaugel teispool’ paljususe horisonti.
Kirjastajaid,
teatrijuhatajaid ja kriitikuid ei eruta mitte loomingulise kunsti olemuslik
kvaliteet, vaid müüdavus, sobituvus rahva maitsemeelega. Kahjuks meenutab see maitsemeel
prügimäge. Väärtustatakse kõike seda, mis vaimset läbinärimist ei nõua. Tulemuseks
ongi, et peamist kirjanduslikku toodangut iseloomustab keskpärasus, banaalsus.
Pean
ma üldse ütlema, et kunstis seisame me silmitsi samasuguste kurbfaktidega? Piisab
vaid, kui vaadata meie parke ja peatänavaid, mõistmaks kunsti masstootmise
võikust ja vulgaarsust. Kindlasti suudab üksnes enamuse maitse tolereerida
säärast vägivalda kunsti vastu. Kontseptsioonilt väär ja teostuselt barbaarne,
on sellel ameerika linnade parasiitkunstil tõelise kunstiga samavõrd palju
ühist kui tootemil Michaelangeloga. Ometigi on see ainus menukas kunst. Tõelise
taidurist geeniuse – sellise, kes ei teeni tunnustatud arusaamu, vaid lähtub
ainulaadsuse ning elutõe kujutamise püüdlustest – osaks jääb obskuurne ja
armetu olemasolu. Ühel päeval võib tema tööst kujuneda enamuse moeröögatus, kuid
mitte enne kui tema südameveri on ammendunud. Mitte enne, kui pioneer on
lakanud olemast ja ideaalideta ja kujutlusvõimeta rahvamass meistri pärandi
surmanud on.
On
öeldud, et tänane artist ei saa luua, kuna sarnaselt Prometheusega on ta aheldatud
majandusliku paratamatusse kalju külge. Kuid see on tõsi kõigi ajastute kunsti
kohta. Ka Michaelangelo sõltus oma patroonist samavõrd kui tänane skulptor või
maalija, ainukese vahega, et tolle aja kunstieksperte ei saa hullumeelse
rahvamassiga samastada. Nemad tundsid aupaklikkust, et neid meistri altarile
ülepea kummardama lubati.
Meie
ajastu kunstikaitsja tunneb vaid üht kriteeriumit, üht väärtust –
dollarinumbrit. Teda ei huvita mistahes suurepärase töö kvaliteet, vaid
dollarite hulk, millele tema ost vihjab. Nii osundab Mirbeau’ Les Affaires sont les Affaires’i omastanud rahamees mõningatele laialivalguvatele värviaranžeeringutele ja
ütleb: „Vaata vaid, kui suurepärane see on, see läks mulle maksma viiskümmend
tuhat franki.“ Just nagu meie oma uusrikkad. Muinasjutulised summad, mida nad
oma suursuguste kunstileidude eest maksma on pidanud peavad ilmselt hüvitama
nende maitsevaesuse.
Kõige
andestamatum patt ühiskonnas on iseseisev mõte. Et see riigis, mille sümboliks
on demokraatia, peab olema sedavõrd kohutavalt ilmne, osundabki väga tähelepanuväärselt
päratule võimule, mille enamus omastanud on.
Viiskümne
aasta eest ütles Wendell Phillips[4]: „Meie
absoluutse, demokraatilise võrdsusega riigis pole avalik arvamus mitte ainult
kõikvõimas, vaid ka kõikjalolev. Avaliku arvamuse hirmuvalitsuse ja
haardeulatuse eest puudub pelgupaik ja tulemuseks on, et kui sa võtaksid vana-kreeka
laterna, käiksid ringi ning otsiksid saja inimese hulgast, ei leiaks sa
ühtainsamatki ameeriklast, kellel poleks või kes vähemasti ei kujutleks, et tal
poleks midagi kaotada oma ambitsioonis, seltsielus või äris ümbritsevate
inimeste heast arvamusest ja nende häältest. Ja tulemuseks on, et võrreldes
teiste rahvastega oleme meie rahvana mass argpükse, selmet olla mass
individuaale, kellest igaüks kartmatult oma tõekspidamisi välja prahvatab. Enim
kõigist teistest inimestest kardame me üksteist.“ Ilmselgelt pole me sellest
seisundist, millega Wendell Phillips silmitsi oli, just eriti kaugele arenenud.
Täna,
nagu tollalgi, on avalik arvamus kõikjalolev türann. Tänagi esindab enamust
suur hulk jänespükse, aldis tunnustama seda inimest, kes peegeldab oma hinge-
ja vaimuvaesust. Öeldu selgitab sellise mehe nagu Rooseveldi ennenägematut
tõusu. Tema kehastab massipsühholoogia kõige halvimat elementi. Poliitikuna
teab ta, et enamus hoolib vaid vähesel määral ideaalidest ja aususest. Enamus
himustab väljanäitust. Pole oluline, kas tegemist on koerašõu, poksimatši,
„niggeri“ lintšimise, tähtsusetu seaduserikkuja tabamise, pärijanna abielu
esitlemise või eks-presidendi akrobaatiliste kaskadööritrikkidega. Mida
jubedamad on vaimsed väändused, seda suurem massi nauding ja joovastushüüded.
Seega, küll vaene ideaalidelt ja labane hingelt, püsib Roosevelt jätkuvalt tähelepanu
keskpunktis.
Teisalt,
elegantseid, kultuurseid ja suutlikke mehi, neid mehi, kes kõrguvad sääraste
poliitpügmeede peade kohal, mõnitatakse kui hellikuid vaikima. On absurdne
väita, nagu meil valitseks individualismi ajajärk. Meie oma on kõigest kogu
ajaloofenomeni hingetorkiv kordus: iga jõupingutus progressiks, valgustamiseks
ja teadus-, usu-, poliit-, ning majandusvabaduseks lähtub vähemusest, mitte aga
massist. Tänasel päeval, nagu alalõpmatagi, on vähemused vääritimõistetud,
tagakiusatud, vangistatud, piinatud ja tapetud.
Vennaskonna
printsiip, mida selgitas Naatsareti agitaator, säilitas elu, tõe ja õigluse
alge senikauaks kuni see oli majakavalguseks vähestele. Ent hetkest, mil enamus
selle omastas, sai suurest printsiibist lendlause ja vere- ning tulekuulutaja,
mis levitab piina ja hävingut. Rünnak Rooma kõikvõimsusele, mida juhtisid
kolossaalsed figuurid nagu Huss, Calvin ja Luther, oli kui päikesetõus
pilkaselt pimedas öös. Aga niipea kui Luther ja Calvin muutusid poliitikuteks
ja hakkasid teenindama väikevalitsejaid, aadelkonda ja massivaimu, seadsid nad
hädaohtu Reformatsiooni suured võimalused. Neid saatis edu ja nad võitsid
massid enda poole, kuid seegi enamus osutus mõtte ja mõistuse tagakiusamisel
samavõrd julmaks ja verejanuliseks kui oli seda katoliiklik koletis. Sellest
enamusest sai vaenlane ketsereile ja vähemustele, kes diktumi ees kummardamata
jätsid. Lõputu innukuse, vastupidavuse ja ohverduste järel on inimmõte viimaks
ometi religioossest fantoomist vaba. Vähemus on jätkanud uute vallutuste poole
püüdlemist ja enamus, kes kannab endaga ajas väärastunud tõe händikäppi, on
maha jäänud.
Kui
poleks olnud John Ballsi[5],
Wat Tyleri[6],
Tellide ja arvutute teiste suguseid hiiglasi, kes võitlesid toll tollihaaval
kuningate ja türannide võimu vastu, vaevleks inimrass seniajani poliitilises
mõttes täielises orjuses. Kuid üksikud pioneerid poleks iialgi maailma sellisel
kombel kuni juurteni läbi raputanud, nagu tegi seda päratu laine – Prantsuse
Revolutsioon. Suurtele sündmustele eelnevad tavaliselt näiliselt väikesed
asjad. Nii oli Camille Desmoulinsi[7]
sütitav kõneosavus otsekui Jeeriko pasun, mis tegi maatasa Bastille’, selle
piinamise, kuritarvitamise ja õuduse embleemi.
Alati,
igal ajaperioodil, kandis vähemus suurte ideede ja vabastuspüüdluste
võitluslippu. Erinevalt massist, sellest tinaraskest koormast, mis ei luba
vähemusel edasi liikuda. Öeldu tõesus ilmneb jõulisemalt Venemaal kui mujal. Venemaa
verine režiim on neelanud juba tuhanded elud, ent see ei vaigista troonil
istuvat koletist. Kuidas on selline asi võimalik kui ideed, kultuur ja
kirjandus, kui sügavaimad ja peeneimad emotsioonid ägavad raudse ikke all? Vene
talupoeg, see enamus, see kokkusurutud, liikumisvõimetu, uimane mass, usub
sajandipikkuste heitluste, ohverduste ja äraarvamatute kannatuste järel
endiselt, et köis, mis kägistab „valgekäelist meest,“[8]
toob õnne.
Ka
Ameerika vabadusheitluses osutus enamus samaväärseks komistuskiviks. Kuni
tänase päevani on Thomas Paine’i[9],
Patrick Henry[10] ja Jeffersoni ideed
keelatud ja tulevastele põlvedele maha müüdud. Mass ei soovi neist ühtegi.
Õilsameelsus ja julgus, mida jumaldati Lincolni isiku puhul, on unun’d üheskoos
samade meestega, kes tollase panoraami loomise juures olid. Mustanahaliste
tõelisi kaitsepühakuid esindasid käputäis võitlejaid Bostonis – Lloyd Garrison,
Wendell Phillips, Thoreau, Margaret Fuller ja Theodore Parker. Nende
suurejooneline südikus ja tugevus tipnesid nukra hiiglase, John Browniga[11].
Nende väsimatu entusiasm, kõneosavus ja sihikindlus õõnestasid Lõuna lordide
kantsi. Lincoln järgnes oma sabarakkudega alles siis, kui orjanduse kaotamine
oli muutunud kõigi arvates praktiliseks küsimuseks.
Viiekümne
aasta eest ilmus maailma sotsiaalhorisondile meteoorne idee, mis oli nii kaugeleulatuv,
nii revolutsiooniline ja nii kõikehõlmav, et see täitis kõikjal türannide
südamed kabuhirmuga. Teisalt oli see idee aga miljonite jaoks rõõmuhõisete ja
lootusekuulutajaks. Pioneerid olid eelseisvatest takistustest teadlikud, nad
olid kursis vastupanu, tagakiusamise ja raskustega, mis neile osaks saama
hakkavad, kuid uhkete ja kartmatutena alustasid nad oma marssi edasi, aiva
edasi. Nüüdseks on sellest ideest kujunenud populistlik loosung. Peaaegu igaüks
tänasel päeval on Sotsialist: rikkur ja tema vaene ohver, seaduse ja
autoriteedi eestvõitlejad ja nende õnnetud süüalused, vabamõtleja ja
religioossete valskuste põlistaja, moekas daam ja särkpluusis tüdruk. Miks
mitte? Nüüd, mil viiekümne aasta tagune tõde on valeks pööratud, nüüd, mil
sellele tõele omase noorusliku kujutlusvõime tiivad on kärbitud ja röövitud
tema tarmukus, jõud, revolutsiooniline ideaal – miks mitte? Nüüd, kus tegemist
pole enam kauni nägemuse, vaid „praktilise, töötlemiskõlbliku skeemiga,“ mis
põhineb enamuse tahtel, miks mitte? Poliitiline riukalikkus laulab massile
alalõpmata kiidulaulu: kui sa vaid järgneks meile, sa vaene enamus, sa
solvatud, ärakasutatud, hiiglaslik enamus.
Kes
meist poleks seda litaaniat varem kuulnud? Kellele meist poleks tuttav see
poliitikute kordussalm? Seda, et mass veritseb, et massi nööritakse ja
ekspluateeritakse, tean ma samavõrd hästi kui meie häälemagnetid. Kuid ma
rõhutan, et mitte käputäis parasiite, vaid mass kui selline vastutab asjade
võika seisu eest. Mass klammerdub oma isandate külge, lembib nuuti ja karjub
selsamal momendil esimesena „lööge nad risti!“ kui kapitalistliku autoriteedi
või mistahes muu kõduneva institutsiooni pühaduse vastu kõlab protestihääl. Ent
võimkonda ja eraomandit jätkub täpselt senikauaks kui eksisteerib masside valmidus
saada sõdureiks, politseinikeks, vangivalvuriteks ja timukateks. Sotsialistlikud
demagoogid teavad seda sama hästi kui mina, ometigi hoiavad nad alal müüti
enamuse voorustest, kuna nende eluskeem tähendabki võimu põlistamist. Ja kuidas
siis veel saaks viimast omandada, kui mitte numbritega? Jah, võim, sundus ja
sõltuvus ülejäänud massist, kuid iialgi mitte vabadus või indiviidi vaba
avaldumine, ealesgi veel vaba ühiskonna sünd.
Enamust
headuse loomingulise jõuna ei eita ma mitte seepärast, et mul puuduks kaastunne
maailma rõhutute ja õigustest ilmajäetute vastu, ega mitte ka seepärast, et
elatavate elude häbi, õud ja kuritarvitamine minule teadmata on. Oo, ei, ei!
Kuid ma tean liigagi hästi, et kokkusurutud, üksmeelse massina pole iialgi
õigluse ja võrdsuse eest seistud. Selmet on mass inimhääle summutanud, tema
hinge taltsutanud ja keha aheldanud. Aiva on massi püüdluseks olnud ühtlane,
hall, monotoonne elukõrb. Mass jääbki alatiseks individuaalsuse, vaba
initsiatiivi ja originaalsuse annihilaatoriks, hävitajaks. Seepärast usun ma
sarnaselt Emersoniga[12],
et „massid on oma nõuetes ja mõjususes toored, labased ja hukatuslikud, misläbi
neid ei tohiks mitte meelitada, vaid koolitada. Ma ei taha neile mitte midagi
loovutada, vaid neid drillida, lahku ajada ja lagundada, panna neis rääkima
indiviidid. Massid! Massid on rist ja viletsus. Ma ei soovi üldsegi mitte
mingisuguseid masse, vaid üksnes ausaid mehi ja armsaid, nägusaid eneseteostuse
leidnud naisi!“
Teisisõnu,
sotsiaalse ja majandusliku heaolu elujõulisest tõest saab reaalsus mitte massi,
vaid ainuüksi intelligentsete vähemuste kirglikkuse, julguse ja
kompromiteerimatu otsusekindluse läbi.
[1] Allikas:
http://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-anarchism-and-other-essays#toc4
[2] Goldman viitab siinkohal
tegelaskujule Ibseni „Rahvavaenlases.“
[3] Francesc Ferrer i Guàrdia
(1859-1909) oli Hispaania pedagoog ja anarhist, kellelt pärineb progressiivse
ehk „modernse kooli“ (escuela moderna)
mõiste. Eesmärgiks oli õpetada keskklassi lastele radikaalseid sotsiaalseid
väärtusi. Vt ka: https://en.wikipedia.org/wiki/Francesc_Ferrer_i_Gu%C3%A0rdia; https://en.wikipedia.org/wiki/Escuela_Moderna.
[4] Wendell Phillips (1811-1884) oli
Ameerika abolitsionist, põliselanike õiguste eest võitleja, oraator ja
advokaat.
[5] John Ball (1338-1381) oli
inglise lollardistlik preester, kellel oli prominentne roll 1381. aasta
talupoegade ülestõusul. Vt https://en.wikipedia.org/wiki/Peasants%27_Revolt
[6] Walter „Wat“ Tyler (suri 15.
juunil 1381) oli eelmärgitud talupoegade ülestõusu juht. Ta tapeti kuningas
Richard Teise lojalistide poolt Smithfieldis, Londonis, läbirääkimiste käigus.
[7] Lucie Simplice Camille Benoît
Desmoulins (1760-1794) oli ajakirjanik ja poliitik, kes etendas olulist rolli
Prantsuse Revolutsiooni aegu. Vt https://en.wikipedia.org/wiki/Camille_Desmoulins
[8] Intellektuaalid. (E. Goldmani originaalmärkus.)
[9] Thomas Paine (1737/1736-1809)
oli Inglise-Ameerika poliitaktivist, filosoof, poliitteoreetik ja
revolutsionäär. Ta oli üks Ameerika Ühendriikide rajajatest.
[10] Patrick Henry (1736-1799) oli
advokaat, istanduseomanik ja poliitik, kes sai 1770ndate Virginia
iseseisvusliikumise aegu tuntuks oraatorina. Ka tema oli Ameerika Ühendriikide
üks esiisadest.
[11] John Brown (1800-1859) oli valge
ameerika abolitsionist, kelle arvates oli relvastatud vastuhakk ainus võimalus
Ameerika Ühendriikide orjandusinstitutsiooni kukutamiseks.
[12] Goldman kohaldab siinkohal
üpriski vabameelselt Ralph Waldo Emersoni tsitaati viimase teosest The Conduct of Life (1860):
„Masses
are rude, lame, unmade, pernicious in their demands and influence, and need not
to be flattered but to be schooled. I wish not to concede anything to them, but
to tame, drill, divide, and break them up, and draw individuals out of them.
The worst of charity is, that the lives you are asked to preserve are not worth
preserving. Masses! the calamity is the masses. I do not wish any mass at all,
but honest men only, lovely, sweet, accomplished women only[.]“ Vt: http://transcendentalism-legacy.tamu.edu/authors/emerson/essays/considerations.html
Emerson (1803-1882) oli ameerika esseist, lektor ja
poeet, kes juhtis 19. sajandi keskpaiga transtsendentset liikumist. Ta võitles
ka individualismi eest.
No comments:
Post a Comment