8/9/09

Kulla Eesti telekanalite programmijuhid, vol 2

Mõni aeg tagasi kirjasin ühe kergekujulise vingumise sel’ teemal, et mulle isiklikult mõistetamatuil põhjustel käibib vähemasti Kanal 2’s mingisugune kummaline tendents, et parem ning väärtuslikum kraam suratakse tavaliselt kusagile südaööle või hiljemalegi. Ja tundub, et oma keelt ei saa ma ikka veel hammaste taga hoida, kuna taoline tsirkus näib jätkuvat omasoodu (kuigi olgu etteruttavalt öeldud, et ka värske rant peab silmas Kanal 2 kellaajavalikuid, mistõttu  ülejäänud kahele kanalile teeb pealkiri paratamatult liiga, ent kuna on tegemist vana teema otsese jätkuga, ei hakka ma end vaevama uut pealkirja välja mõtlemisega) …

Asi oli siis sedaviisi. Sattusin Kanal 2’te vaadates peale ühele promoklipile, mis teatas, et alates 14. augustist pakutakse vaatajale kaasaelamiseks paari järjestikuse nädalavahetuse jagu filmiklassikat. Muidugi tähendas taoline verbaalne kuldamine laias laastus seda, et kurblikult tühja suvelõpuprogrammi viimaste tundide täitmiseks kasutatakse taaskord teleekraanil ilmselt enim ära leierdatud linalugusid nagu Matrix ning LOTR. Ja pole vaja valesti aru saada. Head filmid mõlemad, ühes kõigi oma järgedega. Aga pole enam ammu uudis, kui nad telekapurki jõuvad, onju? Teisest küljest hõigati välja RISTIISA, millest kavatsetakse ära näidata mõlemad filmid. Ma olin, käsi südamel, sellest uudisest tõesti äärmiselt meeldivalt üllatunud, kasvõi seetõttugi, et vististi viimane kord kui mingisugune eesti telekanal aegumatut filmiklassikat näidata suvatses, olin ma veel liialt noor ja rumal, et selle tähtsust märgata. Retrospektiivis oleksin ilmselt aga pidanud, kuna reklaamijärgselt paari päeva pärast telekava sirvides vajusid mu kõrgelennulised lootused jällekord põrmu.

Ehk siis: Reede, 14. august – kl 21.30: Matrix, kl 23.55: Ristiisa. Nagu et, mida? Andke andeks, aga ma lihtsalt absoluutselt ei jaga seda loogikat, oletades, et siin midagi taolist üldse kasutusel ongi. Kas poleks mitte mõistlikum näidata oma vaatajatele tavapärasel, nn filmi-kellaajal, kahest valiku all olevast seda, mille ära nägemist mingisuguse eesti kanali pealt arvatavasti keegi enam ei mäletagi? Või on asi selles, et pea kolmetunnine film nö tipp-ajale planeerida teeks naeruväärselt mahukatele reklaamiblokkidele ehk liialt haiget? Sest Matrix’i kogupikkus on kusagil viisteist minutit üle kahe tunni, mis teeb puhast reklaamiaega umbes 10-15 minuti kanti (filmi algusaeg 21.30, lõpp 23.55). Kuid Ristiisa pikkuseks on märgitud 23.55 – 02.55, mis iseenesest on muidugi naljakas, kuna filmi kogukestvuseks on viis minutit alla kolme tunni, mis justkui annaks aimu sellest, et kavatsetakse näidata reklaamiblokke ainuüksi viie minuti väärtuses. Mingisuguses ideaalses paralleeluniversumis. Ehk.

Teisisõnu, on siis keskmisest hulka pikema linaloo näitamine mingist otsast kahjulik? Miks siis sedasorti kraami üldse suure hurraaga kavva võtta? Lihtsalt sel põhjusel, et neid inimesi ärritada, kes ehk vaatamisest ka huvitet’ oleks ning kes ei soovi circa viiendat vms korda Matrix’it vaadata? Ma lihtsalt ei suuda seda mõista. Ja loomulikult võiksin ma muretseda DVDd või kasutada eesmärgi saavutamiseks muid võimalusi, ent sellisel juhul  kerkib esile küsimus, mis funktsioon televisioonil kui sellisel antud seisukohast üldse on. Ei Matrix’i ega LOTR’i triloogiad pole kehvad filmid, suisa vastupidi, aga nad on kasvõi Kanal 2’e eetrivoogudes figureerinud juba mitmeid aastaid, tavajuhul siis, kui pidevkorduvaist B/C jne-kategooria “põnevikest” nappus kätte tuleb. Kuid miks represseerida nende pinnalt klassikat, mille otsa filmihuvilisest televaataja satub heal juhul vaid ehk korra kahe aastakümne jooksul?

6 comments:

Lumivalgeke said...

TV3 rakendab sarjade osas täpselt sama poliitikat - uued paljulubavad sarjad alustasid sel hooajal küll normaalsel prime-time ajal, kuid nüüdseks on suundunud aega peale 0100, niiet mina isiklikult ei vaata neid enam. Sest kui ma juba üheni olen netis passinud, siis ma üks lihtsalt unustan teleka käima panna:D

Ristiisa näidati sealsamas Kanal2's möödunud sügisel, mingi kaks aastat tagasi talvel ja kindlasti umbes kord aastas ka enne seda:P Kõiki võimalikke filme, mitu iganes neid oli. Ja mingi hetk kas 2006 suvel või varasügisel oli see ka ETV kavas mu mäletamist mööda. Ma ei ole sead kordagi vaadanud - temaatika ei paku üldse pinget, aga see tunnuslugu oli umbes 10 aastat mu mobiilihelin ja ma olen iga kord täpselt nii palju vaadanud, et algusmuusika ära kuulata:D

Siim said...

Ma õigupoolest isegi olen märganud veidrusi ka TV3'e kavas - viimane neist äkiline aegademuutus, mis kõik sarjad hilisöisesse graafikusse lükkas. Aga higistanud ma selle pärast suurt pole, kuna TV3 järgib uue kraami sisse ostmisel ainuüksi oma protseduurilist krimijoont, mistõttu värsked sarjad juhtuvad pahatihti olema USAs kiirelt katkestatud, mida kasutatakse sel juhul lihtsalt ajatäitena (paar näidet ilmselt praegusest ning minevikust: "Women's Murder Club" ning "Standoff"), kuni CSI variatsioonid programmi tagasi pöörduvad. Muidugi on ka erandeid, nt Ameerikas kaabelkanal USAs jooksev "In Plain Sight", mida hiljuti TV3 ka näitama hakkas. Ja printsiibis pole "protseduuridraama" puhul selle (pidev) nägemine primaarne, võid vabalt ka kuid vahele jätta ning taas-jätkata siiskord, kui asi tagasi inimlikul ajal on.

Kuna ausalt öeldes rohkem teadlikuks kõigest TV-ga seonduvast olen saanud viimase paari aasta jooksul, siis võib täiesti võimalik olla, et mõned aastad tagasi Ristiisa programmis olek ehk ka kahe silma vahele jäi. Ses' mõttes, point taken. Teine lugu on, kui ka noil kordadel seda öösel näidati.

Lumivalgeke said...

TV3 puhul on Bones see, mis mu välja vihastas - ma tean küll, et nad ongi kogu aeg sarju ostnud 1-2 hooaega ja lõpetanud näitamise "To be continued..." osa pealt ja hakanud siis täiesti suvalises järjekorras kordama, aga iga kord, kui ma midagi sellel kanalil jälgima hakkan, lasen ennast uuesti välja vihastada:D Ses osas polegi Kanal2 veel kõige hullem - nad vähemalt ei kipu sarju suvalises seerjate järjekorras näitama. Üldjuhul on kõige mõttekam endale netist terve sari tõmmata ja omas tempos vaadata.

Ristiisa on alati öösel olnud, ka ETV pealt:D

Siim said...

Kordused ongi täiesti suvalised, see on jänkide TVst õpitud nõks. Protseduuralite üks võlusid ilmselt peitubki selles - vähemasti nende jaoks, kes programmi välja töötavad - et korduste paigutamise osas ei pruugi mingisugust loogikat rakendada. Ja samaväärselt on see ka üks põhjuseid, miks laiutab sedavõrd suur "reitingu-vahe" protseduurali ning serialiseeritud sarja kordamise vahel.

Kui veel sai viitsitud Kanal2'st "Criminal Minds"-i vaadata (s.t ennemalt kui seegi hilisõhtule topiti), siis selle näitamise osas näisid nad üleüldse väärakat loogikat kasutavat. Näituseks jäeti hooaeg suvalise koha pealt katki ning kuid hiljem jätkati, promodes, et uus hooaeg on algamas. No kamoon, eksole! Teine aspekt antud juhul on muidugi see, et liialt tormiliselt ei maksa meie kanaleid ses' suhtes süüdistada. Kasvõi näiteks "Bones", CSI variatsioonid, ka "Criminal Minds" on 24 episoodi per season sarjad (ja vahest on osi isegi veidi rohkem), mis töötab küll hästi USA kontekstis - algus septembris, lõpp vahetult enne suve - ent mitte meil, kus puudub ilmselt oskus ja/või initsiatiiv programmi eelnevalt detailideni välja töötada. Oma rolli mängib ka puht ajaline sobimatus, kuna näiteks Kanal2 läheb mingi hetk vahetult enne suve "suveprogrammile", mistõttu "Reporter" keerab mõnuga suht kõigele, mida eelnevalt samal ajal näidati.

Kurb siis küll, et Ristiisa alati represseeritud seisukorras on olnud. Olgugi, et ma juba kaldusin tasapisi aimama, et tendents on vist alati selline olnud.

Lumivalgeke said...

Ma passin teisipäeviti ikka üleval, Criminal Minds on piisavalt hea ja piisavalt professionaalne, et olla õpetlik ja anda ülevaade kaasaegsematest käitumisanalüüsi suundadest. Et professionaalne kretinism harrastaja tasemel. Kuigi lapsusi satub ka sisse ja vahel on sama naljakas, kui politsei laboritehnikutel CSId vaadates:D Muud ei suuda telest jälgida eriti - no ei ole enam nii noor, et kolmeni hommikul üleval passida, et head sarja näha:D:D

Siim said...

CM pakkus küllaltki originaalset lahendust tavapärasele sama tüüpi sarjale. Vähemasti kaks esimest hooaega, ent siis vahetati toon verise ning pinnapealsema vastu ning asi hakkas alla käima. Plus Joe Mantegna Mandy Patinkin'i asemele polnud üldsegi mitte hea samm. Keemia karakterite vahel kadus ära ning stereotüüpne tüüp, keda vaevab mingisugune stereotüüpne vana võlg, mistõttu tööle naasta, tuli asemele.Mitte, et mul näitleja enda vastu midagi oleks, vastupidi.

Muidugi, ymmv. Patinkin on lihtsalt ääretult omanäoline näitleja, kes mulle positiivselt juba "Dead like Me" päevilt meelde jäi. Ja CM'i rolli sobis ta nagu valatult. Räägitakse, et ei meeldinud temalegi CM'i süvenevalt tume toon, mistõttu ta üritas ka kohati kergemat õhkkonda sisse tuua (vt. episood, mis algab/lõpeb Chaplin'i tummfilmide vaatamisega), kuid ses' suhtes saadeti ta pikalt. Ja nii lahkus ta lõpuks ise.

Minu jaoks on hetkel telekast nädala peale vaid tund vaatamist. Ja päev-paar nädala pärast pole enam sedagi. Ilmselt kuni sügise alguseni, kui tavapärane kraam naaseb (muidugi olen ma alati avatud meeldivatele üllatustele).