7/6/09

Kulla Eesti televisioonikanalite programmijuhid

Pidasin siin isekeskis aru, et väikeseks intermeediumiks keset tavapärast sobiks vahelduse mõttes ka üks ontlik rant. Harjumuspärane analüüsipilk, mis viimasel ajal on pikemalt peatunud kolmel sarjal, ei jää muidugi ka ukse taha. Kuigi selle nädala jooksul kirjutan ilmselt üht-teist kõiki kolme kohta, olen veel äraootaval seisukohal LOST'ist blogimise suhtes (ning jah, ma tean, et nädalad tagasi sai vastupidist lubatud), kuna spoilerivabalt on LOST'i algusele isegi keerulisem läheneda, kui DEXTER'ile, mille adekvaatne episood-episoodist analüüsimine läheb, nagu viimases postituses juba ka mainisin, iga korraga järjest keerulisemaks, pidades silmas kõike informatsiooni, mis minu teadmesalve viimase kolme hooaja jooksul kogunenud on.
Sellele vaatamata on aga võimalik anda endast parim, et libastumisest hoiduda. Olles aga ära näinud kolm esimest LOST'i avahooaja episoodi, pole ma sugugi mitte kindel, kuivõrd "spoilerivaba" ülesande kõrgusel ma olla suudaksin. Ja kuna on siiski suvi ning enda millekski sundimine on viimane asi, mida ma teha tahaksin, siis... Aga see selleks.

Järgnevalt kirjutan lähemalt mitmestki mõttemõlgutusest, mis viimaste nädalate jooksul mind teatud moel painanud on ja mllele ma viimaks otsustasin anda kirjaliku kuju.

Ütlen kohe, et mind valdas päris siiras rõõmutunne, kui ca kuu (või veidi rohkem) tagasi hakkasin juhtumisi märkama Kanal2'e reklaame, mis promosid "uusi suvesarju" nagu DEXTER, PUSHING DAISIES ning ka jätkuvat THE SHIELD (OK, seal oli veel mõni, aga neid ei tasu mainida [khm9102whaevakhm]). Paistis, et - vähemalt mulle isiklikult - Kanal2'el oli veelkordselt silma kvaliteedile. Ja sellest seisukohast vaadelduna ilmselt on ka. Aga aegapidi selgus, et kes iganes uute sarjade sisse ostmise eest ka ei vastutaks, kindlasti pole tegemist samade inimestega, kes kanali jaoks igapäevast programmi koostavad. (S.t ma tean väga hästi, et teoreetiliselt peaksid ju olema samad, aga pidades silmas alljärgnevat, võtab siiski piisavalt tummaks, et ka minusugust inimest kahtlema panna).

Pahatähenduslikud märgid ilmnesid esmalt DEXTER'i algusega. Sai avastatud, et Kanal2 oli oma uue ning suhteliselt suurt promotti kogunud sarja toppinud poole üheteistkümneks hilisõhtul. Iseenesest pole vigagi, sest jookseb ju DEXTER USA'ski ShowTime'i peal 10pm. Vahe peitub aga selles, et jänkide premium kaablikanali jaoks on tegemist õhtu naelaga ning kuigi heal juhul mahub samasse õhtusse sageli ka veel midagi muud, siis ülejäänud päeva moodustavad kordused.
Eestis seevastu pannakse näiteks selgelt vaadatumate kellatundidele sellised asjad nagu "Suvereporter" ja "Suur lotokolmapäev". Alates poole kümnest algab aga, mida võib ilmselt täie õigusega kutsuda, "võõrkeelne" programm, sest ilmselt eriti ei eeldatagi, et üks keskmine eesti kraanajuht sellisel kellaajal enam midagi kaema juhtub.

Aga olgu, kuidas on, selge on see, et DEXTER tõmbas tegelikult nö pikemagi kõrre, kui aegade sättimiseks läks. PUSHING DAISIES ning Kanal2'e näitamisjärjekorra järgi värskeim THE SHIELD'i hooaeg paisati täielikku ikaldusse. Sest olgem ausad, mina ise olen põhimõtteline ööloom, aga mingit isu ei ole isegi väga head sarja (mida eelnimetatud kindlasti on) vaadata kas pool tundi enne või täpselt südaööl. Kas tõesti pean ma süüdistama kodumaist televaatajat, et sellised, andke andeks, rõvedused nagu "Võsareporter" ning "Ameerika Supermodell" on täiesti okei aegadel, aga PD on pistetud kuhugi sinna, kuhu arvatavasti ei vaata keegi, keda see just huvitama ei juhtu. Asjale ei aita muidugi sugugi kaasa ka see, et surnult-sündinud 902whateva uus-versioon (kas aastate-tagusest polnud veel küll?!) omab magusamatki (kuigi mitte eriti oluliselt) ajapositsiooni, kui PD.

Ma tõesti vihastasin, kui mingil põhjusel nädal-kaks tagasi Kanal2'e internetilehekülge külastades sattusin peale reklaamile, mis promos rõõmsalt, et "uus sari" PD esmaspäeviti 23.20 (või midagi sinnakanti). No palju õnne, eksole. Ja ma tõepoolest olin täidetud ootlikkusega, kui esmakordselt PD promot nägin. Olen sarja küll eelnevalt näinud, aga äraütlemata hea meel oleks olnud seda kaeda ka Eesti telekanalilt (nagu hetkel toimib minu jaoks omamoodi recap'ina DEXTER) . Ja isegi kui mitte millegi muu pärast, siis kasvõi haiglasest huvist selle järele, kuivõrd tasemel on PD tõlkeline pool, kuna lähimineviku sarjadest on tegemist kindlasti kõige kirjuma, mahlakama ning keerulisema keelepruugiga. Aga võta näpuks, ei saa vaadata.

Ja nii võikski keegi mulle rumalale ära seletada, missugune point on kulutada millegi ostmiseks raha, et "kaup" seejärel lihtsalt suvalisse (aja)sahtlisse lükata, ikka vaid ainupõhjusel, et Võsapetsil ning Reporteril oleks (veel) rohkem ruumi oma rullnoklikku ila üllitada. Ja ma parem ei mainigi imehead ajapositsiooni neljapäeval, kus hetkel laiutab - jumala eest, millega iganes - Jõekalda. See mees on mingisugusel mulle mõistetamatul põhjusel Kanal2'e juhtkonna täielikult ära tinistanud, sest vastasel juhul on mulle lihtsalt arusaamatu, kuidas selline labane idioot üleüldse televisiooni lasti. Aga jällegi, küllap "eesti rahvale" läheb ta peale. Olgugi, et siinkohal tuleb jällekord meelde analoogne situatsioon jänkidega, kus näiteks keegi inimene täiesti veendunult reality show'sid ei vaata. Sama käib ka tema pere, sõprade, isegi sõprade sõprade kohta. Aga ometigi on taolised pasaleelised sealmail alati laiahaardeliste reitingutega. (Ka meil, kui uskuda periooditi ilmuvat TOP 10't Ajakirjas Nädal või kus iganes).

Mitte et ma midagi ära sõnada tahaksin, aga eelöeldut silmas pidades paneb mind tõesti imestama, miks osa välismaist kraami Eesti telekanalitel siiski ka konstantselt inimlikul ajal eetrisse läheb. Kasvõi näiteks LOST ning HOUSE, MD. Kui põhjus on selles, et - kui kasutada näidetena PD'd ning THE SHIELD'i - näidatav võib ehk olla liialt raskesti "seeditav", siis mis põhjusel midagi taolist üleüldse eetrisse lasta - ja samas seoses, miks seda ülepea sisse osta? Kas poleks mitte lihtsam see tunnike aega (kuna seesugune algusaeg - nt PD kui UUE SARJA puhul - tõesti tundub ei midagi muud kui lihtlabane ajatäide) sisustada millegi hoopis muuga? Ma ei tea, näiteks korrata seda whatever the fuck Jõekaldal parasjagu käsil on.

Täiesti võimalik muidugi, et Kanal2 juhtkonnale lihtsalt meeldib ajada närvi inimesi, kes vaatavad nende kanalit ka vahest mõnel muul põhjusel kui lihtsalt taustamürana mistahes kodustele toimetustele, mis parasjagu kellelgi käsil on. Või ehk see ongi varjatud tagamõte: Mõtlev osa elanikkonnast teeb telepurgi lahti vastu ööd, samas kui skaala teine alternatiiv noriseb mõnuga sohval, kuna after all on homme ju uus ja värske päev, mille saab jällegi veeta päevaseepide, Jõekalda, Võsapetsi, C-kategooria komöödiafilmide ja muu taolise seltsis.

Aidaku meid kõigevägevam, kui televisioon võiks olla ka midagi etemat ning risti vastupidist tavapärasele vaimutühjale meelelahutusele.

No comments: